Raimundo Sousa
Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, Brasil
Gender, autoginography and performativity in Margaret Skinnider
Through the analysis of the autobiography of the feminist and nationalist militant Margaret Skinnider, who acted in Ireland’s decolonization process, I examine in this paper her transgressive use of clothing in the performative constitution of gender, highlighting her instrumentalization of clothing in microrresistences operated in the openings of disciplinary technologies which relegated women to a subordinate position in the military nationalism. Attentive to the way Skinnider played with clothing patterns, I will demonstrate that the militant doubly transgressed gender normativity, both through a strategic condescendence in which she cheated codes of femininity in the very act of their supposed iteration, and through the practice of travestility, which favored a constant fluctuation between male and female poles.
Keywords
Gender, autoginography, performativity, Margaret Skinnider
Mediante análise da autobiografia da militante feminista e nacionalista Margaret Skinnider, atuante no processo de descolonização irlandesa, neste trabalho examina-se seu uso transgressivo da vestimenta na constituição performativa do gênero, sublinhando sua instrumentalização do vestuário em microrresistências operadas nos interstícios das tecnologias disciplinares que relegavam à mulher uma posição subalterna no nacionalismo militar. Atento ao modo como Skinnider jogava com padrões de vestuário, demonstrarei que a militante transgredia duplamente as normatividades de gênero, seja por uma condescendência estratégica na qual burlava códigos de feminilidade no ato mesmo de sua suposta iteração, seja pela prática da travestilidade, que lhe facultava uma constante flutuação entre os polos masculino e feminino.
Palavras-chave
Gênero, autoginografia, performatividade, Margaret Skinnider
Género, autoginografía y performatividad en Margaret Skinnider
A través del análisis de la autobiografía de la militante feminista y nacionalista Margaret Skinnider, activa en el proceso de descolonización de Irlanda, en este trabajo examinase su uso transgresor del vestuario en la constitución performativa de género, enfatizando su instrumentalización del vestuario en microrresistencias en los intersticios de las tecnologías disciplinarias que relegan las mujeres a una posición subordinada en el nacionalismo militar. Consciente de cómo Skinnider juega con los estándares de vestuario, demuestro que la militante transgrede doblemente las normatividades de género, sea en una condescendencia estratégica en el que se burló de los códigos de la feminidad en el acto mismo de su supuesta iteración, sea en la práctica de la travestilidad, que le proporcionó una fluctuación constante entre los polos masculino y femenino.
Palabras-clave
Género, autoginografía, performatividad, Margaret Skinnider
DOI: https://doi.org/10.22355/exaequo.2016.34.09
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